Rodzic obserwując rozwój swojego dziecka, nie zawsze wie czy to co obserwuje jest OK, czy też wykracza poza przyjęte normy. Nie jest jego obowiązkiem wiedzieć takie rzeczy, to jasne, od tego są specjaliści. Jednak świadomość pewnych norm rozwojowych na pewno się przydaje i daje szansę na wcześniejsze wykrywanie trudności (o ile takie się pojawią). Jakie umiejętności powinno zatem opanować Twoje dziecko w pierwszych 3 latach życia?
Dziecko, które skończyło rok, ma w zasobach:
- reakcję na imię,
- wskazywanie palcem,
- dzielenie wspólnego pola uwagi,
- nawiązywanie kontaktu wzrokowego,
- zaczyna wypowiadać pierwsze słowa,
- rozumie proste komunikaty kierowane do niego,
- zaczyna Cię naśladować, Twoje gesty, czynności,
- je różnorodne pokarmy, stałe i płynne o różnej gęstości, fakturze.
Co nas powinno zaniepokoić? Jeśli któraś lub kilka z tych rzeczy nie pojawią się do pierwszych urodzin. Nie panikujmy od razu, obserwujmy i jeśli cokolwiek nas niepokoi udajmy się do specjalisty. Zwrócić uwagę powinniśmy też na to: jak dziecko śpi – czy śpi z otwartą czy zamkniętą buzią (powinno z zamkniętą), jak oddycha – czy przez usta czy przez nos (powinno przez nos), czy je wszystkie potrawy czy ma wybiórczość pokarmową, czy intensywnie i długotrwale ssie palec w ciągu dnia/ w nocy (nie powinno ssać palca).
Dziecko, które skończyło dwa lata, ma w zasobach:
- zasób słownika czynnego i biernego powiększa się (dziecko ma w zasobie około 300 słów),
- rozumie proste polecenia i odpowiada na pytania,
- potrafi wypowiadać wszystkie samogłoski,
- pije z kubka otwartego,
- zaczyna budować proste zdania,
- pojawiają się spółgłoski p, b, m, t , d , n ,
- początki samodzielnego jedzenia sztućcami,
- ma opanowane wszystkie umiejętności z pierwszego roku życia.
Dziecko, które skończyło trzy lata, ma w zasobach:
- słownik poszerza się do około 1000 słów,
- tworzone zdania zaczynają być bardziej złożone,
- coraz większa ciekawość świata, zadawanie pytań,
- oprócz wszystkich samogłosek pojawiają się spółgłoski ś, ź, ć, dź, ń, f, w, l, k, g, h, n, j, ł;
- wszystkie umiejętności z pierwszego i drugiego roku życia.
Powinno nas zaniepokoić jeśli dziecko ma duże trudności w samodzielnym spożywaniu posiłków, podczas mówienia wsuwa język między zęby, ma wybiórczość pokarmową, ma niską pozycję spoczynkową języka (kiedy np. śpi, język leży za dolnymi zębami), mowa nie rozwija się lub następuje regres jakiejś wcześniej nabytej umiejętności.
Jeśli cokolwiek Cię niepokoi, skonsultuj się ze specjalistą. Obserwuj, jeśli „coś” w rozwoju Twojego dziecka nie daje Ci spokoju, nie czekaj, działaj!
W oparciu o:
’Loogoprzewodnik’ Katarzyna Tomsia