Najważniejszym okresem dla rozwoju mowy są pierwsze dwa lata życia dziecka. Jest to krytyczny okres rozwoju, w którym – jeśli dziecko nie doświadczy stymulacji dźwiękowej – może mieć problemy z nauczeniem się mowy. Po tym okresie zdolność mózgu do uczenia się przetwarzania dźwięków i rozwoju mowy, zmniejsza się.
0-3 miesiące
- dziecko reaguje na głośne dźwięki (budzi się, płacze, okazuje strach);
- rozpoznaje głosy rodziców;
- reaguje na znajomy głos (uśmiecha się, uspokaja);
- rozgląda się wokół poszukując źródła dźwięku;
- uśmiecha się kiedy się do niego mówi;
- wydaje odgłosy zadowolenia, głuży;
- sygnalizuje płaczem kiedy czegoś chce (jest głodne, zmęczone).
3-6 miesiący
- eksperymentuje z własnym głosem, głuży, potem gaworzy;
- zwraca uwagę na dźwięki muzyki;
- rozróżnia dźwięki, przyjazny/rozgniewany głos;
- lokalizuje źrodło dźwięku i głosu;
- płacze na różne sposoby, uspokaja się gdy się do niego mówi.
6-9 miesięcy
- gaworzenie staje się bardziej zróżnicowane;
- uważnie słucha muzyki/śpiewu;
- zaczyna reagować na swoje imię;
- zaczyna rozumieć proste polecenia słowne;
- rozpoznaje nazwy niektórych, znajomych przedmiotów.
9-12 miesięcy
- pokrzykuje;
- wymawia pierwsze słowa (mama, tata, papa);
- wykonuje proste polecenia;
- rozumie proste pytania (Gdzie jest piłka?).
Jeśli cokolwiek niepokoi Cię w rozwoju słuchowym Twojego dziecka, skonsultuj się ze specjalistą – logopeda/laryngolog/audiolog.