Oto kilka prostych wskazówek dotyczących tego jak w codziennym życiu możemy wspierać nasze dzieciaki w rozwoju oraz czego powinniśmy unikać.
Jak możemy wspierać rozwój mowy dziecka?
![](https://logopedarozmowka.pl/wp-content/uploads/2022/02/plac-zabaw.png)
- Daj dziecku możliwość doświadczania świata poprzez ruch (plac zabaw, spacery, jazda na rowerze). Prawidłowy rozwój motoryki jest ważnym elementem wspierającym rozwój mowy dziecka.
- Angażuj dziecko w różne czynności domowe (ścieranie kurzu, odkurzanie, wycieranie, krojenie warzyw) to świetna okazja do rozwijania sprawności rąk (motoryka mała).
- Czytaj dziecku książki, śpiewajcie razem piosenki. To proste czynności, które wzbogacą słownik dziecka.
- Jeśli Twoje dziecko w ostatnim czasie przebyło chorobę uszu, koniecznie sprawdź słuch, zwłaszcza jeśli niepokoi Cię brak rozwoju mowy u dziecka.
- Rozszerzaj dietę dziecka ( ok. 6 m. ż. ). Czynności takie jak odgryzanie, gryzienie, żucie są pierwszymi ćwiczeniami narządów mowy.
- Pozwól dziecku samodzielnie jeść oraz pić, kiedy będzie na to gotowe.
- Podczas codziennych aktywności komentuj co robisz, opisuj co widzisz, zadawaj dziecku pytania, wyczekując odpowiedzi. Nie zalewaj go jednak „potokiem słów”. Mów prostym językiem.
- Reaguj na komunikaty dziecka, na początku drogi rodzic jest dla niego najlepszym partnerem do komunikacji.
- Pozwól dziecku na wkładanie rączek do buzi tzw. mouthing – dziecko eksploruje w ten sposób jamę ustną, przesuwa odruch wymiotny i przygotowuje się do rozszerzania diety.
Czego nie powinniśmy robić?
![](https://logopedarozmowka.pl/wp-content/uploads/2022/02/zakaz-tablet.png)
- Nie udostępniaj dziecku tabletu, telefonu, telewizora. Małe dzieci, szczególnie do 3 r. ż. nie powinny korzystać z wysokich technologii.
- Jeśli Twoje dziecko ssie smoczek nie pozwalaj na to, by miało go w buzi cały dzień, by mówiło ze smoczkiem w buzi, staraj się wyjmować kiedy zaśnie. Uważa się, że ssanie smoczka powinno zakończyć się do ok. 1 r. ż. (smoczek powinien być odpowiednio dobrany).
- Nie wyręczaj dziecka podczas ubierania, jedzenia czy picia. Daj mu możliwość uczenia się tych czynności.
- Nie dawaj dziecku kubków niekapków (tylko w wyjątkowych sytuacjach np. podróże), jeśli to tylko możliwe ucz picia z kubka otwartego.
- Nie zmuszaj dziecka do mówienia słowami np. powiedz, powtórz. Takie zachęty mogą powodować wycofanie i niechęć, zwłaszcza u dzieci, których rozwój mowy jest opóźniony.
- Nie zachęcaj dziecka do jedzenia poprzez odtwarzanie mu bajek w trakcie posiłku. Jedzcie posiłki razem przy stole, nie przy telewizorze.
- Nie używaj niepoprawnych form np. cukielecek. Daje to dziecku niewłaściwy wzorzec językowy.
- Nie porównuj swojego dziecka do innych dzieci Zobacz, Franek już to umie – takie komentarze mogą negatywnie wpłynąć na motywację i samoocenę dziecka.
- Nie przerywaj dziecku kiedy chce coś powiedzieć, daj mu poczuć, że to co mówi jest dla Ciebie ważne.
Drogi Rodzicu! Jeśli rozwój dziecka niepokoi Cię i zauważasz pewne nieprawidłowości, skonsultuj się ze specjalistą!