Raz, dwa, trzy… krokodyl patrzy!

Wykorzystywanie atrakcyjnych dla dziecka zabawek często pomaga w prowadzeniu terapii. Jednak jeśli nie mamy pomysłu na daną pomoc, może ona niewiele wnieść do zajęć, mimo że jest atrakcyjna. Poniżej zamieściłam zdjęcie jednej z moich pomocy, która często gościła u mnie w gabinecie. Spisałam poniżej 7 pomysłów na zabawę z jej wykorzystaniem.

1. Motywacja

Przede wszystkim ten uroczy krokodyl może być wykorzystywany jako motywacja. Informujemy dziecko, że jeśli wykona np. dwa zadania na koniec będzie mógł przez wyznaczony czas pobawić się krokodylem. Aby komunikaty były bardziej zrozumiałe, można stworzyć obrazkowy plan zajęć, dzięki czemu dziecko będzie widziało ile jeszcze musi wykonać zadań, by dostać nagrodę. Można również tworzyć własne rysunkowe schematy przedstawiające plan zajęć na większym formacie papieru, gdzie po skończonej aktywności przekreślamy dany rysunek na znak, że czynność została skończona.

Kiedy go kupiłam, wiedziałam, że w jakiś sposób będę mogła wykorzystać go w terapii. Dzieciaki były zachwycone!

krokodyl

2. Zabawa samogłoskowa/dźwiękonaśladowcza

W przypadku dzieci zaczynających mówić, gdzie programujemy język, ciekawym pomysłem jest praca w oparciu o słowo/sylabę/ samogłoskę połączoną z ruchem (dźwięk=ruch).
W takiej koncepcji, która ma swoje źródło w metodzie werbo-tonalnej wypowiadamy samogłoskę wtedy, gdy wykonujemy jakiś ruch. W tym przypadku byłby to ruch wciskania zębów krokodyla, aż do momentu zamknięcia paszczy, czemu towarzyszy nam odgłos „Ałłłłłaaaaa”. Ważne jest, aby podczas takich zabaw mimika była wyrazista, mowa była wyraźna, ekspresyjna i melodyjna.

3. Wspólne pole uwagi

Jeśli jesteśmy na etapie budowania wspólnego pola uwagi i zauważymy zainteresowanie dziecka prezentowaną zabawką to z powodzeniem możemy ją wykorzystać do zabawy kształtującej wspólne pole uwagi. Zawsze na początku manipulujemy zabawką w obrębie naszej twarzy tak, aby dziecko z łatwością mogło przenosić wzrok z nas na zabawkę i odwrotnie. Do zabawy możemy wykorzystać strategię z punktu nr 2, na początku prezentujemy dziecku zabawkę, pokazujemy na czym polega zabawa. Obserwujemy na jak długo dziecko jest wstanie skupić uwagę. Możemy zastosować strategię, że po każdym naciśnięciu zęba czekamy na reakcję dziecka (skierowanie wzroku na nas)/ lub naciskamy zęby aż do zamknięcia paszczy i czekamy na reakcję dziecka (skierowanie wzroku na nas). Po każdej takiej udanej próbie komentujemy Patrzysz na mnie, chcesz jeszcze możemy jednocześnie wprowadzać gest JESZCZE, którego wizualizację umieściłam w poniższym wpisie https://logopedarozmowka.pl/blog/zabawy-wpierajace-rozwoj-dziecka-mini-zbior/

4. Spostrzegawczość wzrokowa

Do tej zabawy potrzebna nam będzie druga sztuka krokodyla lub stworzona z białego kartonu imitacja jego szczęki (ta wersja będzie trudniejsza, ponieważ na pewno nie uda się nam ze 100% dokładnością odwzorować zębów, a to może wprowadzać w błąd). Jeśli jednak mamy drugą sztukę , to naklejamy kolorowe kółeczka na zęby w jakiejś sekwencji dwuelementowej (czerwony-zielony-czerwony-zielony) lub trójelementowej (wersja trudniejsza). Zadaniem dziecka jest odwzorować tę sekwencję na swoim krokodylu.

5. Pamięć słuchowa

Do zębów przyklejmy samogłoski wycięte z bloku lub piszemy je na zębach zmywalnym markerem. W tej zabawie dziecko musi umieć różnicować słuchowo i wzrokowo samogłoski. Jeśli ta forma będzie za trudna, zamiast samogłosek można wykorzystać ilustracje przedstawiające zabawki (auto, lala, dom) lub figury geometryczne (trójkąt, koło, kwadrat). Ze względu na to, że zęby są małe i ciężko będzie zamieścić na nich ilustrację, można przykleić do danego zęba dłuższy pasek papieru i na jego końcu ilustrację. Zabawa wygląda następująco: Prosimy dziecko, by uważnie słuchało i pokazało co słyszy. Wymieniamy w kolejności samogłoski/nazwy zabawek/nazwy figur, zadaniem dziecka po wysłuchaniu jest wciśnięcie zębów krokodyla według zapamiętanej kolejności. Można zamieniać się rolami z dzieckiem, teraz ono wymienia samogłoski/nazwy zabawek/nazwy figur, a my nasłuchujemy i wciskamy zęby w zapamiętanej kolejności.

6. Liczenie i porównywanie

Dla dzieci, które są na etapie nauki liczenia i porównywania zbiorów. Do tego ćwiczenia będą nam potrzebne dwa krokodyle, dwie kartki papieru i ołówek do zapisywania wyników. Dorosły i dziecko wciskają i liczą zęby, każdy u swojego krokodyla aż do momentu zamknięcia paszczy. Wynik za pomocą kresek zapisują na swoich kartkach. Na koniec porównują ilość kresek, wygrywa ten, komu udało się wcisnąć więcej zębów i ma więcej kresek ! Grę można podzielić np. na trzy rundy i ostateczne wyniki zliczać na koniec, po zakończeniu wszystkich rund (wersja trudniejsza).

7. Koordynacja oko-ręka, koncentracja uwagi

Ta propozycja zabawy jest banalnie prosta! Potrzebne nam będą gumki recepturki, najlepiej o różnych kolorach. Gumki wiążemy pomiędzy zębami tak, aby powstała sieć pajęcza. Możemy wpleść w tę zabawę element językowy – rozumienie. Wówczas dziecko będzie zawiązywać gumki według naszych instrukcji np. Połącz drugi ząb od lewej z pierwszym zębem z prawej strony. Wpleść możemy też element pamięci słuchowej np. Zawiąż najpierw czerwoną gumkę, potem zieloną.

Należy pamiętać, że każdą propozycję zabawy dostosowujemy do potrzeb i możliwości dziecka.

Udanej zabawy ! 🙂

Nie przegap nowych artykułów!

Nie spamuję e-mailami. Dostaniesz tylko powiadomienie, jeżeli dodam nowy artykuł (średnio raz w miesiącu).
* - pola wymagane

Dodaj komentarz