Kiedy do logopedy?

Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy?

Odpowiedź brzmi: Jak najszybciej, jeśli zauważamy u dziecka nietypowe zachowania lub mowa nie rozwija się w sposób normatywny (mowa jest bardzo niezrozumiała/jakość i ilość słów znacznie odbiegają od przyjętych norm).

Zaniepokoić powinno nas jeśli dziecko:

  • nie reaguje na swoje imię;
  • nie wskazuje palcem na pożądane przedmioty ( między 9 a 14 miesiącem życia);
  • nie nawiązuje wspólnego pola uwagi (podążanie za wzrokiem dorosłego, który jest zainteresowany jakimś obiektem, przeniesienie wzroku z interesującego obiektu na osobę dorosłą) – około 9 miesiąca życia;
  • nie bawi się z rówieśnikami/nie inicjuje zabaw/preferuje samotne zabawy/bawi się zawsze w taki sam, często nieadekwatny sposób (np. ustawia autka w szeregu zawsze w jednym kolorze/ nakręca koła auta i obserwuje jak się poruszają – nigdy przy tym nie występuje typowa zabawa jak np. jeżdżenie autkami, budowanie garażu dla autek, naprawianie auta, wyścigi), reaguje nerwowo kiedy schemat zabawy zostanie zaburzony przez inną osobę;
  • nie rozumie naszych komunikatów, próśb;
  • nie wykazuje umiejętności naśladowania (odgłosów, ruchów ciała);
  • brak zabawy „na niby” np. karmienie misia, udawanie rozmowy przez telefon (około 18 m. ż.)
  • nie toleruje zmian w otoczeniu jak i w harmonogramie dnia, zmiany wywołują u niego niepokój, złość;
  • nie mówi i nie kompensuje sobie komunikacji przy pomocy gestów, mimiki.

Szczególną uwagę powinnyśmy również zwrócić na sytuacje kiedy dziecko:

  • skończyło 12 miesięcy i nie rozumie prostych poleceń np. daj lalę, daj misia; nie wypowiada żadnych słów np. am, mama, tata, baba; nie powtarza sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego;
  • skończyło 24 miesiące i nie pojawiły się wypowiedzi dwuwyrazowe np. mama am; nie nabywa nowych słów (słownik czynny zawiera kilka słów);
  • skończyło 36 miesięcy a jego mowa jest niezrozumiała dla osób nieprzebywających z nim na co dzień – rozumie tylko mama/tata; nie buduje zdań prostych i złożonych;
  • podczas mówienia wsuwa język między zęby;
  • podczas zabaw swobodnych/ podczas drzemki/ w nocy ma stale otwartą buzię (oddycha torem ustnym);
  • skończyło 4 rok życia i nie realizuje głosek syczących s,z,c,dz – zamienia na głoski ciszące ś,ź,ć,dź lub realizuje je nienormatywnie np. międzyzębowo;
  • skończyło 5 rok życia i nie realizuje głosek szumiących sz,rz/ż,cz,dż – zamienia je na głoski syczące s,z,c,dz lub realizuje je nienormatywnie np. międzyzębowo;
  • skończyło 6 rok życia a w jego wymowie nie ma głosek szumiących sz,rz/ż,cz,dż lub realizuje je nienormatywnie np. międzyzębowo; ma trudność z realizacją głoski [r] zamienia na [l] lub realizuje ją nienormatywnie np. reranie języczkowe (tzw. francuskie).

Jeśli masz obawy i instynkt podpowiada Ci, że rozwój Twojego dziecka przebiega w sposób nieprawidłowy, skonsultuj swoje obawy ze specjalistą. Na pewno odetchniesz z ulgą jeśli okaże się, że maluch rozwija się prawidłowo. Jeśli zaś Twoje przypuszczenia będą słuszne, zyskacie dużo czasu, który w połączeniu z dobrze dobraną terapią przyniesie oczekiwane efekty. 🙂

Nie przegap nowych artykułów!

Nie spamuję e-mailami. Dostaniesz tylko powiadomienie, jeżeli dodam nowy artykuł (średnio raz w miesiącu).
* - pola wymagane

Dodaj komentarz