1. Segregowanie skarpetek
Jedną z prostszych aktywności jakie możemy zaproponować dziecku jest segregowanie skarpetek.
Taka forma aktywności dzieje się w każdym domu, jest świetnym pretekstem do tego, by wspólnie spędzić czas, w sposób produktywny i rozwojowy! Łatwiejsza wersja to taka, kiedy skarpetki różnią się jedynie kolorem (nie mają ozdób), trudniejsza – ten sam kolor a różnicę stanowi jakiś wzór. Segregując skarpetki ćwiczymy spostrzegawczość wzrokową, mamy możliwość utrwalać pojęcia TAKI SAM/INNY. Możemy nazywać kolory/wzory/elementy na skarpetkach, określać wielkość skarpetek DUŻA/MAŁA. Możemy również opisywać czynności, które wykonujemy Zwijam skarpetę/ Szukam pary/Chowam skarpetę czy też ćwiczyć rozumienie Daj zieloną skarpetkę/ Włóż czerwoną parę do szuflady.
Wykorzystując skarpetki mamy również okazję, by ćwiczyć pamięć słuchową dziecka np. Daj zieloną i czerwoną parę/Włóż czarną i żółtą parę do szafki. Jest mnóstwo możliwości. Ważne jest jednak to, że każda zabawa/ aktywność proponowana dziecku powinna sprawiać frajdę również nam – dorosłym. Jeśli będziemy proponować dziecku aktywności ze znudzeniem, bez emocji w głosie i jakiegokolwiek entuzjazmu na twarzy, to zabawa na starcie może okazać się „niewypałem”.
2. Wspólne gotowanie
Dzieci często są ciekawe tego co dzieje się w kuchni. Nie zawsze jednak dopuszczamy je do tego miejsca bojąc się, że się oparzą/skaleczą. Jest to jednak świetna okazja, do tego, by dziecko poznawało nowe smaki, zapachy, ćwiczyło koordynację wzrokowo-ruchową i motorykę małą (np. poprzez krojenie warzyw/ wałkowanie ciasta/ mieszanie/ przelewanie). Wszystkie te czynności muszą być oczywiście nadzorowane przez osobę dorosłą i wykonywane przyborami dostosowanymi do możliwości i wieku dziecka (plastikowy nożyk/ mały wałek). Podczas wspólnego gotowania nazywamy produkty i czynności, dzięki czemu rozwijamy słownik czynny i bierny małego pomocnika. Dajemy mu również poczucie sprawczości oraz sygnał, że to co robi jest ważne i doceniane (chwalmy dziecko za konkretną rzecz Jak ładnie pokroiłaś warzywa; wyraźmy swoją wdzięczność Cieszę się, że mi pomagasz). Taka forma wspólnie spędzanego czasu nie tylko buduje więź, ale jak widać ma wartości rozwojowe.
3. Wspólne sprzątanie
Ścieranie kurzy, odkurzanie – czynności, za którymi część z nas niekoniecznie przepada. Dzieci natomiast chętnie uczestniczą w takiego rodzaju aktywnościach. Często w przedszkolu widzimy maluchy udające, że sprzątają, zamiatają, wycierają. Dlaczego tego nie wykorzystać w domu? Dajmy dziecku ściereczkę, na pewno będzie wiedziało co z nią zrobić – przecież obserwuje nas dorosłych podczas sprzątania! Takie aktywności (wycieranie/odkurzanie )wspierają rozwój motoryki dużej i małej, koordynacji oko-ręka. Kształtują odpowiednie nawyki dbania o porządek, wzbogacają zasób słownika – jeśli tylko towarzyszy tym czynnościom komentarz osoby dorosłej/ dialog z dzieckiem.
4. Wspólne czytanie
Nie od dziś wiadomo, że czytanie dzieciom od najmłodszych lat wpływa pozytywnie na ich rozwój. Wystarczy jedna krótka książeczka przeczytana przed snem – tak niewiele.
Dzieci uczą się nawyków od nas, dorosłych. Obserwują nas i naśladują. Jeśli my nie będziemy czytać i proponować wspólnego czytania – dziecko też prawdopodobnie nie będzie chętne do tego typu aktywności. Czytanie nie tylko wzbogaca słownik, ale również kształtuje wyobraźnie, rozwija logiczne myślenie, uczy wyciągania wniosków.
Czytajmy dzieciom!
5. Wieszanie prania
Podczas wieszania prania możemy zaproponować dziecku np. powieszenie mniejszych części garderoby np. skarpetki, bielizna. Świetnie jeśli wykorzystamy do tego spinacze. Dziecko wykonując ruch przypinania ubrań ćwiczyć będzie precyzje ruchów, koncentrację uwagi, cierpliwość. Chwalmy za każdą próbę, wzmacnianie dziecka sprawi, że następnym razem chętniej pomoże nam podczas tej aktywności.