Niewątpliwie wysokie technologie mają wpływ na rozwój dzieci, rozwój poznawczy, intelektualny, fizyczny.
Należy się jednak zastanowić czy wpływ ten jest pozytywny?
Udostępnianie dzieciom poniżej 3 r. ż. tabletów, telefonów komórkowych, laptopów czy telewizji wiąże się dość często z brakiem czasu. Z potrzebą, aby dziecko na chwilę zajęło się czymś, by opiekun mógł wykonać swoje obowiązki. Jednak, gdy dzieje się to bardzo często i w dużych ilościach, może przyczynić się do nieprawidłowego rozwoju dziecka. Sytuacje takie, gdzie telewizor w domu gra cały czas, dziecko je przy tablecie, zasypia przy bajkach, bawi się oglądając jednocześnie różne bajki (często o nieodpowiednich treściach) – zdecydowanie nie sprzyjają rozwojowi.
Ktoś mógłby powiedzieć: No tak, ale moje dziecko od małego ogląda bajki i umie korzystać z telefonu, a jakoś żyje.
Racja, tylko rodzi się w takiej sytuacji pytanie czy zrobiłeś Rodzicu wszystko, aby ten wczesny okres życia jak najlepiej wykorzystać pod względem rozwoju poznawczego, intelektualnego, fizycznego dziecka? Czy te urządzenia wywarły pozytywny wpływ na rozwój Twojego dziecka? Jakie korzyści obserwujesz?
Bardzo ważne jest, aby zwracać uwagę w jakiej formie udostępniamy dzieciom różne treści.
Dlaczego?
Otóż, nadmierne stymulowanie prawej półkuli mózgu bodźcami wizualnymi (tv/tablet/telefon) doprowadzić może do zahamowania rozwoju lewej półkuli, która odpowiada za rozwój języka. Pamiętajmy, że dzieci mogą również uzależnić się od tych form przekazu (bajki/gry na telefonie/tablecie).
Jak podaje WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) dzieci nie powinny być wprowadzane w świat technologii przed 3. rokiem życia. Jeśli mają kontakt z wysokimi technologiami powinien on odbywać się pod nadzorem rodziców. Zaleca się, by dzieci starsze (3.- 5. lat) nie przebywały przed ekranami dłużej niż godzinę w ciągu dnia.
Czym może skutkować zbyt wczesne włączanie dziecka do świata technologii?
- brakiem zainteresowania książeczkami;
- opóźnionym rozwojem mowy;
- nadpobudliwością;
- trudnościami w kontaktach społecznych, relacjach rówieśniczych;
- trudnościami z koncentracją uwagi;
- nadmiernym komunikowanie się krzykiem/płaczem;
- trudnościami w zakresie rozumienia;
- gorszą jakością snu;
- trudnościami w rozumieniu emocji;
- trudnościami w szkole;
- uboższym zasobem słownika czynnego.
Dzieci uczą się poprzez obserwację i naśladowanie. Uczą się nowych umiejętności dzięki interakcji z drugim człowiekiem. Dbając o czas na wspólne zabawy, rozmowy, spacery, czytanie książek/bajek, dbamy jednocześnie o prawidłowy rozwój dzieci. Jako rodzice mamy ogromny wpływ na ich rozwój, na ich początkowe zainteresowania (bajka czytana czy bajka w TV; wspólny spacer/plac zabaw/ basen czy gra na telefonie).