Co już umiem kiedy mam 4/5/6 lat?

O rozwoju dzieci młodszych pisałam w innym wpisie

(link: https://logopedarozmowka.pl/blog/krok-po-kroku-umiejetnosci-mojego-dziecka/ )

Tym razem chciałabym przybliżyć temat rozwoju mowy dzieci starszych.

Jak to zatem wygląda u 4/5/6-latka?

Czterolatek ma już w swoim zasobie takie umiejętności jak:

  • realizuje szereg syczący – głoski S, Z, C, DZ;
  • mowa jest zrozumiała nie tylko dla bliskich, ale i dla pozostałych osób;
  • tworzy zdania złożone, ma bogaty zasób słów (około 2000 słów);
  • rozumie, że coś może wynikać z czegoś innego (związki przyczynowo – skutkowe);
  • opowiada o swoim dniu (o tym co robiło, jadło np. w przedszkolu);
  • stara się być samodzielne podczas czynności fizjologicznych;
  • samodzielnie je i pije.

Pięciolatek ma już w swoim zasobie takie umiejętności jak:

  • realizuje szereg syczący S,Z,C,DZ oraz szumiący SZ,RZ,CZ,DŻ;
  • tworzy zdania złożone, zasób słownika się zwiększa do około 3000 słów;
  • buduje zdania poprawne gramatycznie;
  • uczy się wiersza na pamięć/ potrafi opowiedzieć o czym jest;
  • jest samodzielne podczas czynności fizjologicznych;
  • samodzielnie je i pije.

Sześciolatek ma już w swoim zasobie takie umiejętności jak:

  • realizuje poprawnie wszystkie 3 szeregi: ciszący (Ś,Ź,Ć,DŹ), syczący (S,Z,C,DZ) oraz szumiący (SZ,RZ,CZ,DŻ), pojawia się głoska R;
  • zasób słownictwa czynnego (około 4000 słów) i biernego jest bogatszy;
  • dzieli się spostrzeżeniami, potrafi argumentować, wyciąga wnioski;
  • tworzy i opowiada historie;
  • buduje zdania wieloelementowe, poprawne gramatycznie;
  • jest samodzielne podczas czynności fizjologicznych;
  • samodzielnie je i pije.

W oparciu o:

’Loogoprzewodnik’ Katarzyna Tomsia

Nie przegap nowych artykułów!

Nie spamuję e-mailami. Dostaniesz tylko powiadomienie, jeżeli dodam nowy artykuł (średnio raz w miesiącu).
* - pola wymagane

Dodaj komentarz