O rozwoju dzieci młodszych pisałam w innym wpisie
(link: https://logopedarozmowka.pl/blog/krok-po-kroku-umiejetnosci-mojego-dziecka/ )
Tym razem chciałabym przybliżyć temat rozwoju mowy dzieci starszych.
Jak to zatem wygląda u 4/5/6-latka?
Czterolatek ma już w swoim zasobie takie umiejętności jak:
- realizuje szereg syczący – głoski S, Z, C, DZ;
- mowa jest zrozumiała nie tylko dla bliskich, ale i dla pozostałych osób;
- tworzy zdania złożone, ma bogaty zasób słów (około 2000 słów);
- rozumie, że coś może wynikać z czegoś innego (związki przyczynowo – skutkowe);
- opowiada o swoim dniu (o tym co robiło, jadło np. w przedszkolu);
- stara się być samodzielne podczas czynności fizjologicznych;
- samodzielnie je i pije.
Pięciolatek ma już w swoim zasobie takie umiejętności jak:
- realizuje szereg syczący S,Z,C,DZ oraz szumiący SZ,RZ,CZ,DŻ;
- tworzy zdania złożone, zasób słownika się zwiększa do około 3000 słów;
- buduje zdania poprawne gramatycznie;
- uczy się wiersza na pamięć/ potrafi opowiedzieć o czym jest;
- jest samodzielne podczas czynności fizjologicznych;
- samodzielnie je i pije.
Sześciolatek ma już w swoim zasobie takie umiejętności jak:
- realizuje poprawnie wszystkie 3 szeregi: ciszący (Ś,Ź,Ć,DŹ), syczący (S,Z,C,DZ) oraz szumiący (SZ,RZ,CZ,DŻ), pojawia się głoska R;
- zasób słownictwa czynnego (około 4000 słów) i biernego jest bogatszy;
- dzieli się spostrzeżeniami, potrafi argumentować, wyciąga wnioski;
- tworzy i opowiada historie;
- buduje zdania wieloelementowe, poprawne gramatycznie;
- jest samodzielne podczas czynności fizjologicznych;
- samodzielnie je i pije.
W oparciu o:
’Loogoprzewodnik’ Katarzyna Tomsia