Kostki do zamrażania – czy można wykorzystać do wspierania rozwoju dziecka?

Jestem zwolenniczką prostych zabawek, szczególnie uwielbiam te drewniane, nie przepadam natomiast za grającymi, świecącymi, interaktywnymi wynalazkami dla dzieci (chyba, że w uzasadnionych sytuacjach takich jak np. terapia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, gdzie musimy pracować m. in. nad skupieniem uwagi czy kontaktem wzrokowym). W takiej terapii często zabawki przyciągające uwagę dziecka pomagają terapeucie w nawiązaniu kontaktu (należy jednak pamiętać, że to MY terapeuci/rodzice musimy być w centrum zabawy, bawić się tak, aby zabawka zwracała uwagę dziecka na naszą obecność, na konieczność INTERAKCJI z drugą osobą, po to, by zabawka zagrała, zaświeciła itp.). ALE DZIŚ NIE O TYM 🙂

Dziś chciałabym pokazać Wam kostki i możliwości ich wykorzystania do zabawy z dzieckiem. 🙂

1. Układamy na kartce OD LEWEJ DO PRAWEJ (kierunek czytania) naprzemiennie dwa elementy. Zadaniem dziecka jest odwzorować sekwencję, którą widzi u góry kartki. Jest to najprostsza forma nauki układania sekwencji/rytmu.

ODWZOROWYWANIE SEKWENCJI DWUELEMENTOWEJ

2. Układamy na kartce OD LEWEJ DO PRAWEJ (kierunek czytania) naprzemiennie dwa elementy. Układając sekwencje nazywamy kostki za pomocą koloru lub kształtu (zielony-żółty-zielony-żółty/ kaktus-gwiazda-kaktus-gwiazda). Po kilku powtórzeniach zatrzymujemy sekwencje i pytamy dziecko: Co tu pasuje, kaktus czy gwiazda/ zielone czy żółte? Zadaniem dziecka jest wybrać właściwą kostkę spośród dwóch możliwości.

KONTYNUOWANIE SEKWENCJI DWUELEMENTOWEJ

3. Układamy na kartce OD LEWEJ DO PRAWEJ (kierunek czytania) naprzemiennie dwa elementy. Tym razem nie wykładamy wszystkich elementów, robimy luki między elementami. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, jakie elementy powinny znaleźć się w miejscach luk.

UZUPEŁNIANIE SEKWENCJI DWUELEMENTOWEJ

4. Układamy na kartce OD LEWEJ DO PRAWEJ (kierunek czytania) naprzemiennie trzy elementy. Układając sekwencje, nazywamy kostki za pomocą koloru lub kształtu (JAK WYŻEJ). Po kilku powtórzeniach zatrzymujemy sekwencje i mówimy do dziecka: Co tu pasuje? Wybierz. Zadaniem dziecka jest wybrać właściwą kostkę spośród trzech możliwości. Jest to wersja trudniejsza, ponieważ mamy już trzy elementy, zamiast dwóch.

KONTYNUOWANIE SEKWENCJI TRÓJELEMENTOWEJ

5. Na kartce po jednej stronie układamy diamenty, po drugiej kostki w kształcie palm. Na środku kartki kładziemy te dwie kostki/ lub trzymamy je w dłoni. Kierujemy do dziecka prośbę: Dopasuj. Jeśli nie mamy pewności czy dziecko rozumie zasadę, tak jakby układa kostki „na oślep” – zmieniamy wtedy położenie kostek (te z prawej na lewą i odwrotnie). Jeśli dziecko nie zauważyło zmiany i nadal układa w ten sam sposób – prawdopodobnie nie rozumie zasady.

Możemy trochę ułatwić zabawę, w tym celu zostawiamy jedną kostkę np. palmę i pytamy dziecko: Gdzie takie? Dopasuj. I tak samo jak poprzednio – chcąc sprawdzić czy dziecko zrozumiało zasadę, zmieniamy położenie kostek.

Chcąc utrudnić możemy dodać jeszcze jedną kostkę, która nie będzie pasować do żadnego ze zbiorów. Sprawdzamy w ten sposób czy dziecko ma umiejętność analizowania, wyciągania wniosków i czy wyodrębni trzeci zbiór.

KATEGORYZOWANIE WEDŁUG KSZTAŁTU I KOLORU

6. Pojęcia dobieramy w zależności od możliwości dziecka. Pojęcie TAKIE SAME jest łatwiejsze dla dziecka, możemy więc zacząć od niego. Tworzymy jeden zbiór diamentów, przed dzieckiem kładziemy diament i np. palmę, kierujemy prośbę: Daj TAKIE SAMO (wskazujemy jednocześnie na zbiór, gdzie znajdują się diamanty).

Jeśli wprowadzamy pojęcie TYLE SAMO, tworzymy dwa zbiory na kartce, jednocześnie przeliczając każdy zbiór (JEDEN, DWA, TRZY x2) na koniec komentujemy TYLE SAMO. Następnie układamy jeden zbiór już np. z innych kostek i prosimy dziecko: Daj tyle samo.

WPROWADZANIE/UTRWALANIE POJĘĆ TAKI SAM/TYLE SAMO

7. Tworzymy na kartce dwa zbiory np. z diamentów i jednej palmy. Układając zbiory nazywamy kostki (diament/ niebieski, palma/zielony) używając kształtu lub koloru. Kiedy ułożymy dwa zbiory, zadajemy dziecku pytanie: Co nie pasuje? Co jest inne? Jeśli dziecko nie dostrzega elementu, który należy wykluczyć, nazywamy razem z dzieckiem wskazując na poszczególne elementy (TAKIE SAMO – TAKIE SAMO – INNE/NIE PASUJE). Zabawę powtarzamy, chcąc sprawdzić czy dziecko zrozumiało zasadę.

WPROWADZANIE/UTRWALANIE POJĘĆ INNE/NIE PASUJE ; WYKLUCZANIE ZE ZBIORU

8. Układamy na kartce dwa zbiory i zadajemy pytanie: Gdzie jest więcej/ gdzie jest mniej palm? O ile więcej jest palm/ o ile mniej jest palm? Możemy również przeliczać, ile jest elementów w obu zbiorach: Policz ile jest wszystkich palm.

WPROWADZANIE/ UTRWALANIE POJĘĆ WIĘCEJ/MNIEJ/O ILE; PRZELICZANIE

Kostki można wykorzystywać również w inny sposób, Możemy np. bawić się w ogrodnika i sadzić palmy/kaktusy/ bawić się w poszukiwacza skarbów i szukać diamentów ukrytych w misce piasku/bawić się w kosmonautę i szukać gwiazdek schowanych w pokoju/bawić się w sklep – sprzedając rośliny (palmy, kaktusy). Wszystko zależy od naszej i dziecka wyobraźni, kreatywności. Często dzieci mają ciekawsze pomysły od nas. 🙂

Zabawa kostkami powinna odbywać się pod kontrolą osoby dorosłej, są to małe elementy, szczególnie niebezpieczne dla mniejszych dzieci.

Nie przegap nowych artykułów!

Nie spamuję e-mailami. Dostaniesz tylko powiadomienie, jeżeli dodam nowy artykuł (średnio raz w miesiącu).
* - pola wymagane

Dodaj komentarz