Autyzm – cechy komunikacji społecznej

Jakie są najbardziej typowe cechy komunikacji społecznej dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu?

Komunikacja niewerbalna

  • brak rozwoju komunikacji niewerbalnej;
  • przesunięcie w czasie pojawiania się form komunikacji niewerbalnej;
  • zahamowanie rozwoju komunikacji niewerbalnej;
  • regres;
  • zaburzenia rozumienia komunikatów niewerbalnych:
    1. brak lub ograniczona umiejętność odczytywania wyrazów z twarzy
    2. brak lub ograniczona umiejętność rozpoznawania emocji i intencji innych osób
    3. brak lub ograniczona umiejętność odczytywania gestów
    4. trudność w rozumieniu potrzeb innych ludzi
  • zaburzenia nadawania komunikatów niewerbalnych:
    1. rzadkie komunikowanie się za pomocą spojrzenia/ ograniczony lub nietypowy kontakt wzrokowy
    2. brak lub ograniczone wyrażanie komunikatów mimiką
    3. brak lub ograniczenie uśmiechu społecznego
    4. brak lub trudność w tworzeniu wspólnego pola uwagi
    5. brak lub rzadkie potakiwanie/kręcenie głową na znak zgody/negacji
    6. brak lub ograniczone używanie gestów, w tym gestu wskazywania palcem
    7. brak lub rzadkie reakcje na komunikaty niewerbalne innych osób
    8. zaburzenia prozodii o różnym nasileniu (mowa monotonna, skandowana, zmienne tempo, nieprawidłowa intonacja i akcent; nieustabilizowana skala głosu i natężenie – głos nienaturalnie wysoki lub niski).

Komunikacja werbalna:

  • brak rozwoju mowy czynnej;
  • zahamowanie rozwoju mowy;
  • regres mowy;
  • zaburzenia rozumienia komunikatów werbalnych (różny stopień nasilenia):
    1. trudności ze zrozumieniem funkcji komunikowania się;
    2. brak reakcji bądź opóźniona reakcja na bodźce kierowane bezpośrednio do dziecka;
    3. trudność w zrozumieniu znaczenia metafor;
    4. uboższy w porównaniu do dzieci w normie słownik czynny;
    5. wypowiedzi dysgramatyczne;
    6. niższa niż u dzieci w normie aktywność w nadawaniu komunikatów werbalnych;
    7. spontaniczne komunikowanie się często ograniczone do wyrażania własnych potrzeb np. otrzymania jakiejś rzeczy;
    8. rzadsze niż u dzieci z innymi trudnościami w rozwoju mowy inicjowanie i podtrzymywanie dialogu;
    9. brak lub rzadkie komunikowanie się w celu dzielenia doświadczeń, zainteresowań ( np. chwalenie się swoją pracą).

Nie przegap nowych artykułów!

Nie spamuję e-mailami. Dostaniesz tylko powiadomienie, jeżeli dodam nowy artykuł (średnio raz w miesiącu).
* - pola wymagane

Dodaj komentarz